06 – 40 96 19 31 info@bachkoorbwv.nl

Bachkoor

Stichting Bachkoor BWV

info@bachkoorbwv.nl

 

 

Repertoire

het zal niet verbazen dat het bachkoor de meeste uitvoeringen telt onder de noemer Cantates

Onder: Bach zingen, een vak apart. Onder: Bart van Reyn, een oude bekende, legt uit…

Het bovenste item blijft geopend. Verder naar beneden scrollend verschijnen de andere items. Klik op het +teken om te openen. Om te sluiten open een ander.

Motetten

Op bovenstaande CD-hoes van de motetten van Bach door J E Gardiner wordt treffend een koorddanser uitgebeeld. Zo is het: motetten zingen lijkt vaak op koorddansen, zeker in dubbelkorige werken met 8 stemmen. Het moeilijkst te vertolken motet is “Singet dem Herrn ein neues Lied”. Van dirigent Jan Kleinbussink, voormalig hoofd oude muziek bij het Conservatorium te Den Haag kregen we onder zijn directie het predicaat “Semi professioneel koor”.

De motetten van Bach. Moeilijkheidsgraad: hoog.

De motetten schreef Bach bijna alle voor kerkelijk gebruik, met name voor begrafenissen. Niet toevallig overigens dat Bach zo’n aandacht voor de dood had in veel van zijn werken.

De achttiende eeuwelingen werden met name door de hoge kindersterfte voortdurend met de dood geconfronteerd. De kans dat een kind ouder werd dan twee jaar was kleiner dan dat het stierf. Ook Bach verloor meerdere kinderen.

De motetten werden al tijdens Bach’s leven als ouderwets ervaren, met name door op opkomst van Italiaanse en Franse invloeden die Bach later in zijn leven toepaste in de Leipziger cantates als Thomas cantor en o.a. in de Orkestsuites en Brandenburgse concerten.

Het Bachkoor heeft alle motetten meerdere keren uitgebracht; een keer alle in één middag.

“Der Geist hilft unser Schwachheit auf”,

“Jesu meine Freude”,

“Lobet den Herrn alle Heiden”,

“Komm Jesu, komm”,

“Fürchte dich nicht, ich bin bei dir”,

“Singet dem Herrn ein neues Lied”  

“Ich lasse dich nicht” en

“O Jesu Christ meins Lebenslicht” (deze is in de BWV registratie opmerkelijk als cantate 118 vermeld)

“Depressed? If all the world’s depressed people had somehow been squeezed into St John’s to hear this concert, the pharmaceutical companies would be out of business. Who needs pills to lift the spirits when we have the six Bach motets, and John Eliot Gardiner’s Monteverdi Choir to sing them?” – The Times

Opm:(KvS) het Bachkoor pretendeert niet zo goed te zijn als The Monteverdi Choir olv John Elliot Gardiner, maar we proberen het wel...

Info: www.jsbach.org    https://nl.wikipedia.org/wiki/Motetten_%28J.S._Bach%29   https://musicalifeiten.nl/vergelijkende-discografieen/b/bach-j.s.-motetten-nr.-1-6.html     https://www.debezigebij.nl/nieuws/nu-in-de-boekhandel-bach-van-john-eliot-gardiner/
Cantates

Inmiddels 31 van ± 200 uitgevoerd

BWV 1  Wie schön leuchtet der Morgenstern

BWV 4 Christ lag in Todes Banden

BWV 6 Bleib bei uns den er will Abend werden

BWV 8 Liebster Gott, wenn wird ich sterben

BWV 10 Meine Seel’ erhebt den Herren

BWV 11 Lobet Gott in seinen Reichen      (Himmelfahrtsoratorium)

BWV 12  Weinen, klagen, sorgen, zagen

BWV 21  Ich hatte viel Bekümmernis (boven)

BWV 34 O ewiges Feuer, o Ursprung der Liebe

BWV 36  Schwingt freudig euch empor

BWV 39  Brich dem Hungrigen dein Brot

BWV 40  Darzu ist erschienen der Sohn Gottes

BWV 61  Nun komm der Heiden Heiland

BWV 62 Nun komm der Heiden Heiland

BWV 68  Also hat Gott die Welt geliebt

BWV 78 Jesu, dir du meine Seele

BWV 93 Wer nur den lieben Gott lässt walten

BWV 103 Ihr werdet weinen und heulen

BWV 104 Du Hirte Israël höre

BWV 106 Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (Actus Tragicus)

BWV 118 O Jesu Christ meins’ Lebenslicht (wordt ook wel als een motet aangeduid)

BWV 125 Mit Fried und Freud ich fahr dahin

BWV 126 Erhalt uns Herr, bei deinem Wort

BWV 131 Aus der Tiefen rufe ich Herr, zu dir

BWV 140 Wachet auf, ruft uns die Stimme!

BWV 147 Herz und Mund und Tat und Leben

BWV 150 Nach dir Herr, verlanget mich

BWV 182 Himmelskönig sei willkommen

BWV 192 Nun danket alle Gott 

BWV 198 Lass Fürstin, lass noch einen Strahl (seculiere cantate)

BWV 249 Oster Oratorium (Kommt eilet und laufet)


“Toen ik een jaar of acht oud was hoorde ik bij een vriend thuis voor ’t eerst de door Myra Hess gemaakte bewerking van ‘Wohl mir das ich Jesum habe’. Grootgebracht als ik was op een karig dieet van 150 psalmen en 29 gezangen, bleek dat één van de meest aangrijpende ervaringen van mijn leven. Amper vermocht ik te begrijpen dat zoiets prachtigs bestaan kon. Omdat de melodie mij telkens weer ontglipte, wilde ik hem telkens weer horen. Gelukkig wist hij zich uiteindelijk, nadat ik bij diezelfde vriend herhaaldelijk een 45-toeren plaatje had beluisterd met Pierre Palla aan het orgel, zo ferm in mijn geheugen te nestelen dat hij altijd op afroep beschikbaar bleek. Waardoor ik hem op straat kon nafluiten. Mijn liefde voor de klassieke muziek vindt daar zijn oorsprong. Ik vond (en vind) die melodie zo prachtig dat dat een toetssteen werd. Al wat ik later hoorde werd eraan afgemeten. Zodoende ging in de jaren zestig de treurnis van de Beatles en Elvis Presley en de Rolling Stones volledig aan mij voorbij. Bachs koraalbewerking was immers oneindig veel mooier. Ook voor zoiets vreselijks als jazzmuziek ben ik dankzij Bach nooit gevallen. Ik hoefde, als ik op straat liep en er zo’n druilerig motregentje viel, die triolenketen maar zachtjes te fluiten en ik wist het weer: dit is het, hier gaat het om, dit is het allermooiste wat er bestaat.” Maarten ’t Hart, Bachliefhebber
“De cantates van Bach behoren tot de grootste schatten van de westerse kunst. Maar hun wereld is niet (meer) onze wereld. Bij het tot klinken brengen van de cantates is het weliswaar mogelijk in die wereld door te dingen,  maar het blijft -zelfs wanneer Bachs muziek ons vertrouwd in de oren klinkt- voor ons een vreemde wereld.” Prof Christoph Wolff, internationaal Bachwetenschapper.
Meer info:
www.bachvereniging.nl Alle werken van Bach in de loop der jaren, een aanrader!
https://www.eduardvanhengel.nl/ website met veel info over Bach met  o.a. een cantatekalender
https://elkeweekeencantate.jimdo.com/ bezoeken!
Drie boeken “De wereld van de Bachcantates” door prof Christoph Wolff, met een inleiding door Ton Koopman ISBN 90 6825 156 2
 
Overig Bach

Johannes Passion

Magnificat

Vier Lutherse missen (toelichting zie hiernaast)

Sanctus in C

Mis in b klein (Hohe Messe)

Uit The Chorals of the Clavierübung:

Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit, Christe aller Welt Trost,

en Kyrie, Gott heiliger Geist

Herr Gott Vater dich loben wir

‘Lutherse’ missen, BWV 233-236 (bron: Eduard van Hengel)

De vier korte missen die Bach in de jaren 1730 maakte, zijn omgeven met een zweem van mysterie. Deze zogenoemde ‘Lutherse’ of ‘Kleine’ missen bedienen zich van het voor Bach ongebruikelijke Latijn en bestaan alleen uit een Kyrie en een Gloria. Wat meer is: Bach stelde deze missen vrijwel geheel samen uit materiaal afkomstig uit een klein aantal geestelijke cantates. Het lijkt niet vergezocht om te veronderstellen dat Bach met deze missen een veilige haven creëerde voor een aantal van zijn lievelingsstukken. Een Latijnse mis heeft door zijn neutrale karakter immers veel meer toepassingen dan de aan één specifiek moment in het kerkelijk jaar opgehangen Duitstalige cantates. Blijft de vraag waarom Bach voor het Latijn koos. Heeft hij met deze missen de band willen aanhalen met de katholieke koning August III in Dresden, die net was aangetreden? Van de Mis in b klein (die Bach later zou uitbreiden tot de Hohe Messe) weten we in elk geval zeker dat die in 1733 aan August werd opgedragen. 

Toelichting: www.jsbach.org   boek van Govert Jan Bach: Johannes Passion    https://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes-Passion_(J.S._Bach)   Talloze verwijzingen op Google
Overige componisten

               

J.M. Bach

Nun hab ich überwunden

Halt was du hast (Jesu meine Freude)

J.S.Bach ?

Motet “Sei Lob und Preis mit Ehren”

Ludwig Bach

Das ist meine Freude

J.Brahms

Ein deutsches Requiem (met 4-handige pianobegeleiding)

O Heiland reiss die Himmel auf

Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen 

                                Bruhns

Hemmt eure Tränenflut

Die Zeit meines Abschieds ist vorhanden

                                Buxtehude

Missa Brevis

Membra Jesu Nostri 

Der Herr ist mit mir

                              Claesen

Ero cras

Populus Sion

Cantate for lent

                           Durante

Magnificat

                           Duruflé

Notre Père

                          Esteves, Joao Rodrugus

8-stemmige dubbelkorige mis

                        Gallus, Jacob Handl

Ecce quomodo moritur

                         Händel G F

Dixit Dominus

                         Hasse

Miserere c-Moll

                         Hawes (Patrick)

Song of songs

                        Homilius

Selig sind die Toten

                        Jommelli

Requiem

                       Kuhnau?

Der Gerechte kommt um

 

                       F.Liszt

Via crucis

 

                      Manneke, Daan

Seven last words

 

Mendelssohn

Hör mein Bitten

Wer nur den lieben Gott lässt walten

Magnificat

Jauchzet dem Herrn

Hebe deine Augen auf (vrouwenkoor)

Kyrië (MWV B 57)

 

Mozart

Te Deum

Requiem

Vesperae de confessore K339

 

Nysted, Knut

Immortal Bach

 

Onbekend

Victimae pascali laudes (mannenkoor)

Veni Creator Spiritus

Wer mich liebet, der wird mein Wort halten

 

Palestrina

Dies sanctificatus

 

Poulenc

Salve Regina

 

Purcell

Remember not, Lord, our offences

Hear my prayer, O Lord

Funeral sentences

 

Rheinberger

Ave vivens hostia (Peckham)

Abendlied Mios

Psalm 84 dubbelkorig voor vrouwen

(Wie lieblich sind deine Wohnungen)

Mis in E dubbelkorig

 

Scarlatti

Magnificat

 

Schütz

Benedicite vor dem Essen

Selig sind die Toten

Ich danke dem Herrn von ganzem Herzen (SWV 424)

 

Telemann

Du aber Daniël, gehe hin

 

Zelenka

Kyrië uit Missa Votiva

Beatus Vir